AsSalam.
sila rujuk:
1. ayat 97 surah alKahfi
2. ayat 20 surah alQasas
ada penggunaan lam ta'lil
seperti contoh ayat:
1.kamu perlu berunding supaya berdamai diantara ahli kumpulan
2.kamu perlu mendaki dengan gigih supaya dapat menawan puncak Gunung tahan
minta jasa kiemiftah translate dua ayat BM ke bahasa Arab. minta pencerahan akan bab lam ta'lil...
satu syair zaman alhadith (zaman baru): إِذَا مَا طَمَحْـتُ إِلى غَـايَـةٍ رَكِـبْتُ الْمُنَى وَنَسِيْتُ الْحَذَرْ "apabila aku bertekad untuk mencapai sesuatu tujuan" "aku sanggup menghadapi segala rintangan yg mendatang" (Penyair : Abul Qasim As-syabi, bab kemerdekaan)
Daftar Terjemahan 289 kalimah Fi’lun madhi dari buku allughatul al ‘Arabiyah al ‘Aliyah
معانى الكلمات
الماضية
Mencari/membahas
بحث
kikir
بخل
Bebas atau sembuh drpd sst seumpama penyakit
برئ
Membentang atau menghampar
بسط
Melihat atau berfikir
بصر
Membangkit atau mengutuskan
بعث
Bersifat jauh atau berjarak
بعد
Marah =murka
بغض
Sampai=mencapai usia baligh
بلغ
Menelan
بلع
Bersifat penuh keberkatan
بارك
Bergaul=berhubungan
باشر
Meneruskan atau melanjutkan
تابع
Berjihad atau berjuang
جاهد
Bertempur atau berperang
قاتل
Menolong atau membantu
ساعد
Menemani atau menyertai
رافق
Mengikuti atau menyertai (berlakunya percampuran atau perbauran=syirk)
شارك
Mempersaksikan dan menyaksikan secara terus dengan mata, telinga dan anggota badan tubuh
شاهد
Menemani sebagai sahabat atau kawan
صاحب
Bersifat mulia lagi terpuji
كرم
Menunaikan atau melaksanakan secara tunai bukan secara qadaan.
ادى
Menyatu atau bersatu seperti huruf ALIF angka satu, bila ditambah sabdu ALLAFA bermaksa mempersatukan sehingga menjadi biasa.
الف
Menertibkan, mengatur atau menyusun
رتب
Mentadbir, mengatur, menyusun
دبر
Mengagungkan, memuliakan dan membesarkan
عظم
Menjadi lemah, bila ditambah HAMZAH di depan kata kerja ini ia akan bermaksud melemahkan atau menjadikan lemah
عجز
Berubah menjadi ashiir (semacam juice yang telah diperah)
عصر
Ikatan= Akiqah
عقد
Membasuh atau mencuci
غسل
Mencium (seperti mencium Hajar aswad)
قبل
Tenggelam (menenggelamkan)
غرق
Murka atau marah atau benci
غضب
Berjaya atau memenangi
غلب
Leka atau lengah atau lalai atau cuai
غفل
Berlaku atau terjadi
وقع
Tiba atau sampai
وصل
Menjumpai, menemui atau mendapati
وجد
Memberi nasihat dengan cara yang boleh diterima
وعظ
Berdiam= Berwukuf atau berhenti
وقف
Memberi atau mengkaruniakan
وهب
Melahirkan anak
ولد
Menafikan atau menolak
نفى
Memadam atau menghapus
محا
Membela atau memelihara
رعى
Menyiram atau memberi minum (solat Istisqaak)
سقى
Menegah atau melarang
نهى
Menjaga atau memelihara
حمى
Dekat atau hina (asal kata dunia)
دنا
Bersifat rela atau berlaku ridho
رضى
Mengaduhkan atau mengeluhkan
شكا
Lupa, leka atau lalai
سها
Memantapkan atau menguatkan atau mengukuhkan
اتقن
Membaguskan atau memperbaikkan
احسن
Memberikan tunjuk-ajar
ارشد
Terbit
اشرق
Menjauhkan atau menjadikan jauh
ابعد
Merusak
اتلف
Membakar
احرق
Membebaskan atau melepaskan atau melancarkan
اطلق
Mengizinkan atau membenar
اذن
Mengambil atau membawa
اخذ
Melakukan kesalahan atau berbuat dosa
اثم
Makan
اكل
Menderita sakit
الم
Mengganggu, mengusik atau menyakiti
اذى
Beriman, percaya atau merasa aman dan selamat
امن
Membaling, melontar atau membuang
رمى
Mencukupkan
كفى
Selamat daripada
نجا
Memaafkan
عفا
Menebus atau membayar tebusan
فدى
Berniat atau menjatuhkan niat
نوى
Bersifat lalai dan terlena
لها
Tumbuh atau berkembang semakin maju
نما
Melakukan kemaksiatan atau berbuat derhaka
عصى
Berbuat melampaui atau berlaku seperti thaghut (melanggar batas ketetapan Allah
طغا
Menzahirkan atau menampakkan
اظهر
Merusak atau membinasakan
افسد
Menghadap atau menuju ke
اقبل
Menurunkan atau menjatuhkan
اهبط
Menurunkan, menjatuhkan atau menempatkan ke satu manzil (rumah) atau satu tempat berdiam
انزل
Merusak, menghancur atau membinasakan
اهلك
Membenci,paksa atau marah akan
اكره
Menghadirkan atau menjadikan hadir atau datang
احضر
Menunggang atau menaiki
ركب
Berceramah atau berkhutbah atau boleh juga bermaksud meminang, bergantung kepada letak harakat huruf daan cara membacanya.
خطب
Menyambar
خطف
Rendah atau merendahkan atau meletakkan tanda atau baris kasrah
خفض
Membuka atau menanggalkan atau mencabut
خلع
Menciptakan dari ketidakwujudan
خلق
Menimbun atau mengebumikan
دفن
Menyembelih
ذبح
Gagal atau belum berjaya
رسب
Memberi reziki
رزق
Menggambar atau melukis
رسم
Menghancurkan, merusakkan atau memporak-porandakan
دمر
Mengatur atau meng organize
نظم
Menggantikan
بدل
Menyampaikan khabar gembira
بشر
Mengagungkan atau memuliakan
عظم
Menerangkan dengan sejelas-jelasnya
بين
Memberikan tunjuk ajar yang betul
رشد
Menyusukan atau memberi minuman susu
رضع
Menutupi atau melindungi
ستر
Melakukan sujud atau bersujud
سجد
Jatuh
سقط
Berdiam, tinggal atau menempat
سكن
Bersifat sabar
صبر
Menemani atau menjadi teman
صحب
Berteriak atau memekik
صرخ
Membuat (dalam bidang industry)
صنع
Bersifat bersih
نظف
Bersifat baru (Ja du da bukan ha du da)
جدد
Bersifat besar atau Membesar
كبر
Terlepas atau sudah selamat
سلم
Bersifat kecil atau mengecil
صغر
Bila ditambah sabdu ia bermaksud menghadkan atau membataskan
حدد
Bersifat suci
طهر
Datang atau tiba
قدم
Pulang atau balik
رجع
Pergi
ذهب
Membuka
فتح
Memukul atau membuat perumpamaan
ضرب
Membunuh
قتل
Menulis
كتب
Membaca
قرٲ
Muncul atau nampak menjadi nyata.
بدا
Berkata, berbicara, bersabda atau berfirman atau menjawab
قال
Berpuasa atau menahan
صام
Menjual
باع
Balik, kembali atau mengunjungi
عاد
Tidur
نام
Menjaga atau memelihara
صان
Cenderung atau condong ke
مال
Bersifat mudah atau senang atau reme-temeh atau hina
هان
Buang air kecil (fi'l) tapi kalau digunakan sebgai ism masdar ia akan bermakna fikiran.
بال
Menjual (termaktub dua kali)
باع
Menjadi terang atau jelas
بان
Merasa takut atau khawatir
خاف
Mengkhianati atau berkhianat kepada
خان
Beredar atau berpusing-pusing
دار
Merasakan atau menelan
ذاق
Mengalir
سال
Menjaga atau memelihara (termaktub dua kali juga)
صان
Berburu atau memancing
صاد
Bertawaf atau mengelilingi
طاف
Terbang
طار
Memasak
طبخ
Menyurukkan, menyembunyi kan atau merahsiakan
كتم
Berusaha atau bekerja mencari nafkah atau rezeki
كسب
Menghalau atau mengusir atau membuang
طرد
Merasa makan
طعم
Terbit atau muncul
طلع
Berjaya atau beruntung
ظفر
Gelap tak nampak, atau berbuat zalim dan menzalimi
ظلم
Zahir atau nampak
ظهر
Menyeberangi atau melintasi
عبر
menyelam
غاص
Gahib/ tidak hadhir
غاب
melimpah
فاض
Pulang/ kembali
عاد
berjanji
عاهد
menuntut
طالب
menjaga
حصن
menggali
حفر
hasad
حقد
menghukum
حكم
bersumpah
حلف
memuji
حمد
membawa
حمل
Memperdaya/menipu
خدع
keluar
خرج
tunduk
خضع
menyelam
غمس
Mengatasi/mengalahkan
غلب
memeriksa
فحص
Gembira/ ria
فرح
faham
فهم
menjaga
حرس
Sangat ingin
حرص
sedih
حزن
menuai
حصد
Hadir/datang
حضر
melepasi
اجتاز
memilih
اختار
rindu
اشتاق
kebiasaan
اعتاد
cemerlang
امتاز
mengasaskan
ابتدٲ
merempuh
اقتحم
mengikuti
امتثل
bersungguh
اجتهد
mencadangkan
اقترح
bertolak
انطلق
menjauhi
اجتنب
menjauhi
ابتعد
berkemungkinan
احتمل
meringkaskan
اختصر
masyhur
اشتهر
enggan
امتنع
menang
انتصر
haram
حرم
Membahagi-bahagikan
وزع
Yang dahulu/pergi kehadapan
تقدم
Yang akan datang/pergi ke belakang
تٲخر
keistimewaan
تميز
memastikan
تٲكد
Merasa sakit
تٲلم
memerhatikan
تٲمل
mengadap
توجه
Keluar (seperti grad dari U)
تخرج
Masuk campur
تدخل
berjalan
رحل
mengasihani
رحم
murah
رخص
menghancurkan
هدم
Cabut lari
هرب
binasa
هلك
memuji
مدح
mengangkat
رفع
mencela
شتم
Memberi syafaat/menggenapkan
شفع
bahagia
سعد
menekan
ضغط
Memenangi/memperolehi
ظفر
Sempat menemui
لحق
memegang
مسك
menyapu
مسح
melarang
منع
melihat
نظر
mengukir
نحت
menghina
احتقر
menguji
اختبر
mencipta
اخترع
berbeza
اختلف
berdusta
افترى
Ambil pengajaran
اعتبر
bersandar
اعتمد
ternyata
انكشف
Ternyata (selepas kajian)
اكتشف
Membuat rekaan baru
ابتدع
berkehendakkan
ابتغى
bersembunyi
اختفى
Jatuh ke bawah
ارتدى
mengadu
اشتكى
menolak
رفض
tadabbur
تدبر
berlatih
تدرب
berpecah
تفرق
menyerah
تسلم
Ada kelebihan
تفضل
melampau
تمرد
khayal
تخيل
Datang ke depan
اقبل
menyempurnakan
اكمل
membantu
عاون
membantu
ناصر
mengugut
هدد
menetapkan
حدد
membakar
احرق
memberitahu
اخبر
Berhajat/memerlukan
افتقر
bertolak
انطلق
bernyala
اشتعل
Bekerja mencari sara hidup
اكتسب
Beransur baik/sembuh
تحسن
bercakap
تحدث
bercakap
تكلم
belajar
تعلم
berjinak
استانس
mengeluarkan
استخرج
ستعرض
استفتح
menggalakkan
حث
sukar
شق
Mengerja haji
حج
bersungguh
جد
halal
حل
azam
هم
mengkhas
خص
kering
جف
halus
دق
tunjuk
دل
bertiup
هب
memberi
من
menghina
سب
menghisap
مص
menolak
رد
Untung
Robaha
itulah warna2 yg utama, yg wazannya af'al - fa'laa. Ada lagi warna-warna lain yg bukan wazan seperti itu spt: -Bunniy (brown) -Zahriy (pink) -Burtuqal (orange) -Banafsaji (purple)
Saufa dimasukkan bersama fiil mudhari' untuk menunjukkan perlakuan yang akan berlaku pada masa hadapan. Bila dii'rab, disebut: harfu tanfis. Iaitu huruf menunjukkan perluasan. Yakni: mengubah makna mudhari' daripada tempoh yg sempit (masa sekarang) kepada tempoh yang lebih luas (masa akan datang). Ataupun disebut: harfu istiqbal. (huruf yg menunjukkan masa hadapan). contoh: سوف أزورك saya akan melawati kamu
http://www-old.ectaco.com/online/diction.php3?lang=3&q=2&refid=316&pagelang=23&word=%C8%D1%DE&direction=2&x=45&y=8
Kamus Cyber
http://www.ectaco.com/English-Arabic-Dictionary/?refid=316
http://shahabat.jamrud.com/bahasaarab/QowaidDasar.aspx
Dhamir
Fi'il Madhy
Fi'il Mudhari'
Tarjamah
أَنَا
فَعَلْتُ
أَفْعَلُ
= saya mengerjakan
نَحْنُ
فَعَلْنَا
نَفْعَلُ
= kami mengerjakan
أَنْتَ
فَعَلْتَ
تَفْعَلُ
= engkau (lk) mengerjakan
أَنْتِ
فَعَلْتِ
تَفْعَلِيْنَ
= engkau (pr) mengerjakan
أَنْتُمَا
فَعَلْتُمَا
تَفْعَلاَنِ
= kamu berdua mengerjakan
أَنْتُمْ
فَعَلْتُمْ
تَفْعَلُوْنَ
= kalian (lk) mengerjakan
أَنْتُنَّ
فَعَلْتُنَّ
تَفْعَلْنَ
= kalian (pr) mengerjakan
هُوَ
فَعَلَ
يَفْعَلُ
= dia (lk) mengerjakan
هِيَ
فَعَلَتْ
تَفْعَلُ
= dia (pr) mengerjakan
هُمَا
فَعَلاَ
يَفْعَلاَنِ
= mereka berdua (lk) mengerjakan
هُمَا
فَعَلَتَا
تَفْعَلاَنِ
= mereka berdua (pr) mengerjakan
هُمْ
فَعَلُوْا
يَفْعَلُوْنَ
= mereka (lk) mengerjakan
هُنَّ
فَعَلْنَ
يَفْعَلْنَ
= mereka (pr) mengerjakan
Perlu diketahui, bahwa dalam sebuah JUMLAH FI'LIYYAH ( جُمْلَة فِعْلِيَّة ) atau Kalimat Verbal (kalimat sempurna yang mengandung Kata Kerja), letak Fa'il (Pelaku) bisa di depan dan bisa pula di belakang Fi'il (Kata Kerja).
1) Untuk Dhamir Ghaib atau "orang ketiga" ( هُنَّ - هُمْ - هُمَا - هِيَ - هُوَ ).
a. Bila Fa'il mendahului Fi'il maka perubahan bentuk dari Fi'il tersebut harus mengikuti ketentuan Mudzakkar/Muannats dan Mufrad/Mutsanna/Jamak.
Contoh Jumlah Fi'liyyah dengan Fi'il Madhy yang terletak setelah Fa'il:
اَلْمُسْلِمُ دَخَلَ الْمَسْجِدَ
= muslim itu memasuki masjid
اَلْمُسْلِمَةُ دَخَلَتِ الْمَسْجِدَ
= muslimah itu memasuki masjid
اَلْمُسْلِمَانِ دَخَلاَ الْمَسْجِدَ
= dua muslim itu memasuki masjid
اَلْمُسْلِمَتَانِ دَخَلَتَا الْمَسْجِدَ
= dua muslimah itu memasuki masjid
اَلْمُسْلِمُوْنَ دَخَلُوا الْمَسْجِدَ
= kaum muslimin memasuki masjid
اَلْمُسْلِمَاتُ دَخَلْنَ الْمَسْجِدَ
= kaum muslimat memasuki masjid
Contoh Jumlah Fi'liyyah dengan Fi'il Mudhari' yang terletak setelah Fa'il:
اَلْمُسْلِمُ يَدْخُلُ الْمَسْجِدَ
= muslim itu memasuki masjid
اَلْمُسْلِمَةُ تَدْخُلُ الْمَسْجِدَ
= muslimah itu memasuki masjid
اَلْمُسْلِمَانِ يَدْخُلاَنِ الْمَسْجِدَ
= dua muslim itu memasuki masjid
اَلْمُسْلِمَتَانِ تَدْخُلاَنِ الْمَسْجِدَ
= dua muslimah itu memasuki masjid
اَلْمُسْلِمُوْنَ يَدْخُلُوْنَ الْمَسْجِدَ
= kaum muslimin memasuki masjid
اَلْمُسْلِمَاتُ يَدْخُلْنَ الْمَسْجِدَ
= kaum muslimat memasuki masjid
b. Sedangkan bila Fi'il mendahului Fa'il, maka bentuk Fi'il tersebut selalu Mufrad, (meskipun Fa'il-nya Mutsanna atau Jamak). Tetapi untuk bentuk Mudzakkar dan Muannats tetap dibedakan dengan adanya huruf Ta Ta'nits ( ت تَأْنِيْث ) atau "Ta Penanda Muannats" pada Fi'il yang Fa'il-nya adalah Muannats.
Contoh Jumlah Fi'liyyah dengan Fi'il Madhy yang terletak sebelum Fa'il:
دَخَلَ اَلْمُسْلِمُ الْمَسْجِدَ
= muslim itu memasuki masjid
دَخَلَتِ الْمُسْلِمَةُ الْمَسْجِدَ
= muslimah itu memasuki masjid
دَخَلَ الْمُسْلِمَانِ الْمَسْجِدَ
= dua muslim itu memasuki masjid
دَخَلَتِ الْمُسْلِمَتَانِ الْمَسْجِدَ
= dua muslimah itu memasuki masjid
دَخَلَ الْمُسْلِمُوْنَ الْمَسْجِدَ
= kaum muslimin memasuki masjid
دَخَلَتِ الْمُسْلِمَاتُ الْمَسْجِدَ
= kaum muslimat memasuki masjid
Contoh Jumlah Fi'liyyah dengan Fi'il Mudhari' yang terletak sebelum Fa'il:
يَدْخُلُ اَلْمُسْلِمُ الْمَسْجِدَ
= muslim itu memasuki masjid
تَدْخُلُ الْمُسْلِمَةُ الْمَسْجِدَ
= muslimah itu memasuki masjid
يَدْخُلُ الْمُسْلِمَانِ الْمَسْجِدَ
= dua muslim itu memasuki masjid
تَدْخُلُ الْمُسْلِمَتَانِ الْمَسْجِدَ
= dua muslimah itu memasuki masjid
يَدْخُلُ الْمُسْلِمُوْنَ الْمَسْجِدَ
= kaum muslimin memasuki masjid
تَدْخُلُ الْمُسْلِمَاتُ الْمَسْجِدَ
= kaum muslimat memasuki masjid
2) Untuk Fa'il lainnya ( أَنْتُنَّ - أَنْتُمْ - أَنْتُمَا - أَنْتَ - أَنْتِ - نَحْنُ - أَنَا )
tetap mengikuti pola perubahan bentuk Fi'il sebagaimana mestinya.
Fi'il Madhy
Fi'il Mudhari'
دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ
(أَنَا) أَدْخُلُ الْمَسْجِدَ
saya telah memasuki masjid
saya memasuki masjid
دَخَلْنَا الْمَسْجِدَ
(نَحْنُ) نَدْخُلُ الْمَسْجِدَ
kami telah memasuki masjid
kami memasuki masjid
دَخَلْتَ الْمَسْجِدَ
(أَنْتَ) تَدْخُلُ الْمَسْجِدَ
engkau telah memasuki masjid
engkau memasuki masjid
دَخَلْتِ الْمَسْجِدَ
(أَنْتِ) تَدْخُلِيْنَ الْمَسْجِدَ
engkau (pr) telah memasuki masjid
engkau (pr) memasuki masjid
دَخَلْتُمَا الْمَسْجِدَ
(أَنْتُمَا) تَدْخُلاَنِ الْمَسْجِدَ
kamu berdua telah memasuki masjid
kamu berdua memasuki masjid
دَخَلْتُمُ الْمَسْجِدَ
(أَنْتُمْ) تَدْخُلُوْنَ الْمَسْجِدَ
kalian (lk) telah memasuki masjid
kalian (lk) memasuki masjid
دَخَلْتُنَّ الْمَسْجِدَ
(أَنْتُنَّ) تَدْخُلْنَ الْمَسْجِدَ
kalian (pr) telah memasuki masjid
kalian (pr) memasuki masjid
Carilah sebanyak-banyaknya contoh-contoh Fi'il Madhy dan Fi'il Mudhari' dalam ayat-ayat al-Quran dan al-Hadits!
Fa'il
Fi'il Amar
Tarjamah
أَنْتَ
اِفْعَلْ
= (engkau -lk) kerjakanlah!
أَنْتِ
اِفْعَلِيْ
= (engkau -pr) kerjakanlah!
أَنْتُمَا
اِفْعَلاَ
= (kamu berdua) kerjakanlah!
أَنْتُمْ
اِفْعَلُوْا
= (kalian -lk) kerjakanlah!
أَنْتُنَّ
اِفْعَلْنَ
= (kalian -pr) kerjakanlah!
Contoh dalam kalimat: dari fi'il عَمِلَ (= beramal, bekerja) menjadi Fi'il Amar:
اِعْمَلْ لآِخِرَتِكَ
= bekerjalah untuk akhiratmu (lk)
اِعْمَلِيْ لآِخِرَتِكِ
= bekerjalah untuk akhiratmu (pr)
اِعْمَلاَ لآِخِرَتِكُمَا
= bekerjalah untuk akhirat kamu berdua
اِعْمَلُوْا لآِخِرَتِكُمْ
= bekerjalah untuk akhirat kalian (lk)
اِعْمَلْنَ لآِخِرَتِكُنَّ
= bekerjalah untuk akhirat kalian (pr)
Dari fi'il أَقَامَ (=mendirikan) menjadi Fi'il Amar:
أَقِمْ صَلاَتَكَ
= dirikanlah shalatmu (lk)
أَقِمِيْ صَلاَتَكِ
= dirikanlah shalatmu (pr)
أَقِمَا صَلاَتَكُمَا
= dirikanlah shalat kamu berdua
أَقِيْمُوْا صَلاَتَكُمْ
= dirikanlah shalat kalian (lk)
أَقِمْنَ صَلاَتَكُنَّ
= dirikanlah shalat kalian (pr)
Dari fi'il كَبَّرَ (=membesarkan) menjadi Fi'il Amar:
كَبِّرْ رَبَّكَ
= besarkanlah (agungkanlah) Tuhan kamu (lk)
كَبِّرِيْ رَبَّكِ
= besarkanlah (agungkanlah) Tuhan kamu (pr)
كَبِّرَا رَبَّكُمَا
= besarkanlah (agungkanlah) Tuhan kamu berdua
كَبِّرُوْا رَبَّكُمْ
= besarkanlah (agungkanlah) Tuhan kalian (lk)
كَبِّرْنَ رَبَّكُنَّ
= besarkanlah (agungkanlah) Tuhan kalian (pr)
Sebagai catatan, bila huruf akhir yang sukun dari sebuah Fi'il bertemu dengan awalan Alif-Lam dari sebuah Isim Ma'rifah, maka baris sukun dari huruf akhir fi'il tersebut berubah menjadi baris kasrah. Contoh:
الصَّلاَةَ
+
أَقِمْ
=
أَقِمِ الصَّلاَةَ
(=shalat)
(=dirikanlah)
(=dirikanlah shalat)
Carilah contoh-contoh Fi'il Amar dalam ayat-ayat al-Quran dan al-Hadits!
HUSH, WHIST, SHUT UP, KEEP MUM, TONGUE: HOLD ONE'S TONGUE, QUIET, REDUCE, SUBSIDE
اسكت يسكت سكت
dari kanan kita mula sebut:
sakata= telah diam/senyap
yaskitu=sedang diam atau akan diam(present dan future tense)
iskut= diamlah, fi'lun amar amar
cuba lihat huruf kedua terakahir ialah kasrah/ baris bawah, maka amarnya mesti huruf pertama adalah kasrah , itu sebab sebut iskut, bukan uskut. atau lainnya
جلس
يجلس
اجلس
mula dari atas
jalasa fi'lun madhi maknanya telah duduk
yajlisu fi'lun mudhari' maknanya sedang duduk atau akan duduk
ijlis fi'lun amar, makna duduklah.
cuba lihat hurus kedua terakhir pada mudhari', adalah kasrah yakni baris bawah, maka amarnya mesti huruf pertama adalah juga kasrah sebut ijlis,
ini adalah kaedah untuk fi'lun madhi yang terdiri dari 3 huruf, jika fi'lun madhi dari tiga huruf tetapi ada huruf alif pada huruf kedua , kaedahnya berbeza
contoh
قال
يقول
قل
qoala=telah berkata
yaquulu=dia sedang berkata
qul=katakanlah.
bila amar dia jadi dua huruf aje dimana jika pada mudhari' huruf alif ditukar kepada huruf wau, di mana masa ammarnya dihilangkan huruf wau pada mudhari', hanya jadi dua huruf pada fi'lun amar, yakni
قل
kita sebut qul
seperti dalam ayat
قل هو الله احد
أبيض, طاهر, أشيب, غير مؤذ, برئ, متشح بالبياض,
N
اللون اّبيض, مِبس بيضاء
warna putih kita sebut abyad jika kalimah ismunnya adalah muzakkar eperti alkitabun launuhu abyad= buku warnanya putih أبيض jika ismunnya muannas kita sebut baida', dimana huruf alif di depan tu kita pindahkan ke akhir kalimah , maka kita sebut baida' بيضاء assayaratu launuha baida'= kereta itu yang warnanya putih kaedah ini sama juga bagi warna lain seperti kuning اصفر asfar untukmuzakkar صفراء untuk muannas
dalam bahasa arab ada ismun ada fi’lun, ada harfu jar, ada masdar, ada ismun tafdil,
dalam jama’ bagi ismun ada jama’muzakkar salim, ada jama’ muannassalim ada jama’ taksiir
jama’ muzakar salim kita tambahkan dengan huruf wau , nun, atau kita tambah huruf ya, nun seperti:
المسلم
Jama’ muzakkar salimnya :
المسلمون
Atau
المسلمين
Bagi jama’ muannas salim kita sebut
Tambah kalimah alif, dgn ت maftuhah
المسلمات
Untuk ismun bagi jama’ taksiir kita perlu hafaz seperti kalimah ismun ini:
قلم
Sebatang pena
اقلام
Banyak pena
Contoh lain ialah:
طالب
Seorang pelajar
طلاب
Ramai pelajar
Contoh lain
ولد
Seorang anak lelaki
اولد
Ramai anak lelaki
الخيل jamak kpd kuda..jd jamak bnda yg tk berakal(binatang,tumbuhan dan yg selain manusia) dikira muannas serta dhomirnya..Kena cam dulu samada jamak atau mufrad. Cth ayat: هذه خيلٌ جميلةٌ(ini kuda2 yg cantik) jgn tambah alif lam,nanti ayt tk lengkap..kalau tambah ال pd khoilun jamilatun m’bawa makna(kuda2 yg cantik ini……).. Kalau nk lengkap,mcm ni هذه الخيلُ الجميلةُ لمحمدٍ(kuda2 yg cantik ini milik muhamad)…amat2 penting penggunaan ال Ana cadangkn guna kamus al-Mawrid n blh jgk sbg tambahn guna kamus TEMATIK Al-Kautsar susunan Maulana Mohd Asri Yusoff(sambil2 tolong Ulama’ kita)... Tp tk kisah pn mana2.. Wallahu a’lam Selingan,kalau wallahi a’lam=demi Allah saya tak tau….wallahu a’lam=Allah lebih mngetahui..jgn buat main2 dgn ‘baris'
Tambahan: الخيل adalah perkataanجمع الجنس jamak jenis,tkder mufrad..cth lain adalah perkataan الأَبل adalah jamak kpd unta sdngkan unta adalah الجمل (unta laki) dan الناقة (unta perempuan)..check surah al-ghasyiah ayat 17.. الأَبل digunakan sbg dhomir seorang pmpuan sbb ia jamak bkn berakal.. Skrg kami belajar buku siri ke3(kena faham betul2 basic buku siri 1& 2) dr siri دروس اللغة العربية لغير الناطقين بها oleh Dr V. Abd Raheem.. Minggu ni pasal الفعل المبني للمعلم والمجهول lbh kurang pasal ayat aktif n pasif.. Ape yg menarik minggu ni adalah mngenai ULUL ALBAB..ust ana terang asal perkataan ألباب dari لََبٌّ iaitu mutiara(org bijaksana), ألبابٌadalah jamaknya..kalau takderء je bwk mksud lain iatu pintu…bkn setakat ال shj dititik beratkan tp pengunaan hamzah pn amat penting..yg penting dihara mkan TANWIN dlm perkatan arab jika guna ال ….bahasa arab amat halus.. Kalau pening sori yer..blh tnya org pakar lg[/size].أنا طالب العم
cuba jelaskan...hal ini sudah lama ana fikirkan
sebab kalimah ini kadang ada ditulis dengan huruf alif ma'surah bagi menggantikan huruf alif
cuba lihat ayat 134 surah ااشعراء
cuba lihat kalimah
وجنت وعيون
di atas huruf ن
pada kalimah جنت
terdapat alif ma'surah bagi menggantikan huruf ا yang sepatutnya ada selepas huruf ن pada kalimah جنات
AsSalam
Al Quran ada sebut " anak dilahirkan fitrah...mak pak lah yang corakkan...sama ada yahudian aw nasraniyyan...seharusnya jadi muslim muttaqiin...
mengapa di sebut kalimah yahudiyyan ...kerana jika di i'rab nahu sorah bahasa Arab ianya di sebut " maf_ul mutlak" masdar (kata terbitan) yang bermaksud ...keadaan seperti yahudi...senan cerita ikut perangai yahudi...
apa ciri yahudi iaitu ingkar akan perintah Allah, kufur dgn ISLAM...
dalam bahasa arab untuk menceritakan bagaimana keadaan maka kalimah seperti dlam ayat ini
1. Akala Ahmadu AKLAN bermaksud Ahmad telah makan dgn bersungguh-sungguh (bersemangat)
kalimah AKLAN tersebut menceritakan bagaimana Ahmad Makan...aljawab dgn bersungguh sunguh.
sama hal dgn kalimah yahudiyyan dipakai dlm ayat tersebut untuk menceritakan bagaimana perangai yahudi iaitu ingkar perintah Allah.
dlm ayat tersebut dipakai juga kalimah nasraniyyan bagi tujuan menceritakan akan ciri nasrani iaitu sesat... puak sesat utk nasraniyyan
puak ingkar/ kufur utk puak yahudiyyan.
di dalam qunut nazilah dlm solat subuh ada ayat doa begini
Wa Sallidh alaihim kalban min kilabika...
kalimah kalban yang ada dlm qunut nazilah ini di tasrif dgn maf_ul mutlaq bagi tujuan menceritakan akan sifat anjing yang taat kepada tuan... dlm qunut ini yang jika diterjemah harfiah:
Ya Allah Engkau hantarkan kpd mereka (musuh) dari Kalban/ anjing dari KilabiKa/ semua anjing MU...
nak menceritakan manusia yang taat kepada Tuan...Tuan dlm doa ini merujuk kepada Allah...
ada sahabat rasulullah yang dinamakan Dihyah Khilafah alkalabi... makna harfiah Dihyah Khalifah Semua Kilabi...Anjing
Kalimah Kilabi adalah jama' taksyir bagi kalimah mufradat kalbun iaitu satu anjing...
Saya nak beritahu bahawa perlu kita faham apa yang disebut maf_ul mutlak...
maka bagi puak yg ingkar akan perintah Allah seperti tidak solat tidak zakat maka mereka seperti yahudiyyan...untuk menceritakan akan perangai ingkar akan perintah Allah...
Wallahu A'lam
Sunday, August 8, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment